محصولات SEW

بیرینگ چیست ؟

نیروی اصطکاک در ماشین باعث اتلاف انرژی زیادی میشود. به عنوان مثال نیروی اصطکاک بین شفت و دیواره باعث اتلاف انرژی زیادی در ماشین میشود. به منظور کاهش اصطکاک در شفت ها از بیرینگ استفاده میشود. بیرینگ ها روی شفت ها و محورها نصب میشوند و اصطکاک به وجود آمده در این نقاط را کاهش میدهند.

دسته بندی کلی بیرینگ ها

بیرینگ ها به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. بیرینگ ها با تماس فیزیکی
  2. بیرینگ ها بدون تماس فیزیکی

بیرینگ با تماس فیزیکی

بیرینگ بدون تماس
در این نوع از بیرینگ، تماس بین شفت و رینگ های بیرینگ به صورت فیزیکی میباشد. به دلیل اینکه تماس بین شفت و بیرینگ به صورت فیزیک است، بیرینگ نیاز به روان کننده (گریس کاری، روغن کاری) خواهد داشت.

بیرینگ بدون تماس فیزیکی

بیرینگ های این دسته با ایجاد میدان میدان مغناطیسی، تماس بین شفت و بیرینگ را از بین میبرند و دیگر نیازی به روانکار نیست.

فروش گیربکس SEW

شرکت های بیرینگ سازی

در مبحث بیرینگ سازی، سازنده های متفاوتی وجود دارند و برخی از آن ها بر روی یک نمونه خاص تولید و طراحی دارند. در بین شرکت های بیرینگ سازی، شرکت Timken را میتوان به عنوان بهترین شرکت دانست که از مقبولیت بیشتری برخوردار میباشد. شرکت SKF نیز یکی از معتبر ترین شرکت ها در زمینه بیرینگ سازی میباشد. از دیگر شرکت هایی که دارای برندهای تجاری قوی هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Link belt
  • NSK
  • KOYO
  • , Asahi Seiko
  • Bower

شرکت SKF

بیرینگ شرکت SKF
شرکت SKF در سال 1907 در سوئد شروع به فعالیت کرد. شرکت SKF در زمینه های متفاوتی از قبیل بیرینگ سازی، آب بندها، روانکار ها، محصولات نگهداری تعمیرات و … فعالیت دارند. در حال حاضر شرکت SKF بزرگترین شرکت سازنده بلبرینگ در دنیا است. شرکت SKF اولین تولید کننده بلبرینگ در دنیا بوده که دارای گواهی نامه استاندارد ISO 14001 میباشد. این استاندارد به دلیل رعایت سیستم های مدیریت محیطی به شرکت SKF داده شده است.

اجزای بیرینگ

اجزا بیرینگ ها به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم میشوند.

اجزای اصلی بیرینگ ها

  • رینگ های داخلی و خارجی : در این دو رینگ، یک رینگ از دیگری بزرگتر است و رینگ کوچکتر داخل رینگ بزرگتر قرار میگیرد که به رینگ کوچکتر، رینگ داخلی و به رینگ بزرگتر، رینگ خارجی گفته میشود.
  • عناصر غلتان : در بین رینگ های داخلی و خارجی موادی فلزی قرار گرفته است. این مواد فلزی که عمدتا از جنس فولاد میباشد، عناصر غلتان نامیده میشوند.
  • قفسه ها : برای قرار گرفتن عناصر غلتان بین رینگ های داخلی و خارجی و همچنین ثابت نگه داشتن این عناصر از یکدیگر از قفسه ها استفاده میکنند. البته در بعضی یاتاقان ها و بیرینگ ها با طراحی خاص، قفسه وجود ندارد.

اجزای فرعی بیرینگ ها

  • نگهدارنده : نگهدارنده ها یک دیسک فلزی هستند که آن ها در شیاری که در لبه دخلی رینگ خارجی وجود دارد قرار میدهند. برای عدم تماس نگهدارنده ها با رینگ داخلی و جلوگیری ایجاد اصطکاک، مقداری فضای خالی بین نگهدارنده و قسمت خارجی رینگ داخلی ایجاد میکنند.
  • آب بند ها : آب بندها غالبا به صورت پلاستیکی موجود هستند. آب بند ها وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی ها به داخل بیرینگ را بر عهده دارند.

انواع نیروی وارد شده به بیرینگ ها

  1. نیروی شعاعی : نیرویی که در راستای شعاع شفت وارد میشود، نیروی شعاعی نامیده میشود.
  2. نیروی محوری : نیرویی که در راستای محور شفت وارد میشود، نیروی محوری نامیده میشود.

انواع بیرینگ ها

طبق نرم افزار و کاتالوگ شرکت SKF، بیرینگ ها به انواع زیر تقسیم بندی میشوند :

  1. بیرینگ های شعاعی: بلبرینگ شیار عمیق، Y بیرینگ ها، بلبرینگ تماس زاویه ای، بلبرینگ خود تنظیم، رولبرینگ های سیلندریکال، رولبربنگ های سوزنی، رولبرینگ های مخروطی، رولبرینگ های اسفریکال، بیرینگ های کارب
  2. بیرینگ های محوری: بلبرینگ های محوری، بلبرینگ های تماس زاویه ای محوری، رولبرینگ های سیلندریکال محوری، رولبرینگ های سوزنی محوری، رولبرینگ های مخروطی محوری، رولبرینگ های اسفریکال محوری
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *