دیگر محصولات

گیربکس دورمتغیر چیست؟

تغییر نسبت تبدیل و دور گیربکس های صنعتی ، یکی از ویژگی هایی است که ممکن است در برخی صنایع و فعالیت ها به آن نیاز باشد ، که بهترین جواب به این نیاز استفاده از گیربکس دور متغیر میباشد . گیربکس دور متغیر در چند مدل طراحی و تولید میشود که به همین دلیل از آن میتوان در انواع فعالیت و صنایع بزرگ و کوچک مانند ، نساجی ، تولید قطعات پلاستیکی ، ماشین نخ ریسی ، نوار نقاله ، تولید نوشابه و … استفاده کرد . برخی از سری های این مدل از گیربکس ها توانایی ایجاد دور مطلق یا صفر را هم دارند .  که حداقل و حداکثر مقدار تغییر دور دستگاه با توجه به سری و نوع ساختار ساختمانی آن متغیر است .

گیربکس های دور متغیر ، یک مدل از گیربکس های صنعتی میباشد که توانایی تغییر دور از زیاد به کم و هم از کم به زیاد را دارد ، بعلاوه ی آنها میتواند ضریب دور قابل توجهی نیز ایجاد کند . در بسیاری از صنایع با توجه به نوع فعالیت و خروجی گاهی نیاز است که سرعت دور دستگاه به صورت خودکار یا دستی عوض شود ؛ به عنوان مثال در صنعت نساجی نیاز است که با افزایش قطر دوک سرعت حرکت ( چرخش نخ به دور دوک ) تغییر کند در غیر اینصورت نخ ها در هم گره خورده و میتواند حتی باعث از کار افتادن کل سیستم شود . همین امر میتواند اهمیت استفاده از این گیربکس در صنایع مختلف را نشان دهد .

فعالیت و مقدار تغییر دور گیربکس ، در یک محدوده از مینیمم تا ماکزیمم میباشد ، ممکن است که این محدوده در سری های مختلف فرق داشته باشد به همین دلیل بهتر است که افراد با توجه به میزان نیاز فعالیت خود ، مناسبترین سری را انتخاب نمایید .

با توجه به طراحی و ساختار این دستگاه ، میتوان آن را به الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز متصل کرد ، واریاتور نیز مابین گیربکس و الکتروموتور قرار میگیرد ، وجود واریاتور باعث افزایش دور ، عدم وجود آن باعث کاهش دور دستگاه میشود .

هر گیربکس متغیری از قطعات زیر تشکیل میشود :

  1. فنر
  2. رک
  3. پینیون
  4. محور فولادی
  5. صفحه های بادامکی کلاچ
  6. مخروط و رینگ اصطکاکی

همانطور که گفته شد ، گیربکس دور متغیر در چند سری طراحی و تولید میشود :

  1. واریاتور دنده ای

در این مدل از یک ساختار سیاره ای استفاده میشود که یک فرفره در وسط محور تعبیه شده و با افزایش قطر دنده فعالیت گیربکس انجام میشود . وجود یک الحاق به نام دیفرنشیال در این دستگاه باعث میشود که دستگاه بتواند به صورت صفر کار کند .

  1. واریاتور ذغالی

ساختار این سری ، متشکل از یک صفحه و ذغال میباشد ، که با باز و بسته شدن صفحه و ذغال ، قطر ذغال تغییر میکند و در نتیجه دور دستگاه هم عوض میشود . در این مدل دور مطلق یا همکان کار صفر به هیچ عنوان صورت نمیگیرد .

  1. واریاتور تسمه ای

این دستگاه متشکل از فولی میباشد که با حرکت دستگاه ، قطر آنها عوض شده و در نتیجه دور دستگاه هم تغییر میکند . در این مدل هم دور مطلق یا صفر نداریم . یکی از مهمترین مزایای این دستگاه ، طول عمر بیشتر آن و عیبش این است که نسبت به سایر مدلها فضای بیشتری اشغال میکند .

  1. واریاتور هیدرولیکی

دور موتور در این مدل به سادگی میتواند کاهش یافته یا افزایش پیدا کند ، همچنین با ایجاد یک حالت منظم در دستگاه میتواند دور مطلق را تولید کند.

  1. سری s پوسته چدنی

این گیربکس ها همانطور که از اسمشان مشخص است از جنس چدن ساخته شده و شامل نوع های زیادی ( با فلنج ، دارای پایه در حالت های مختلف ، و در هفت سایز ) میباشد . همچنین میتوان سوار شده این گیربکس را بر روی موتور هم پیدا کرد .

  1. سری TXF پوسته آلومینیوم

از جنس آلومینیوم ساخته شده و از مدل های ارزان و سبک به حساب می آید . گیربکس SEW هم دارای تیپ دورمتغیر می باشد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *