گیربکس هلیکال یک مدل پرطرفدار از گیربکسهای صنعتی است که به دلیل ساختار و عملکرد خاصی که دارد توانسته در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار گیرد. شما ممکن است این دستگاه را با نامهای دیگری مانند گیربکس شافت مستقیم پایهدار، گیربکس بول هلیکال، گیربکس شافت مستقیم نیز بشناسید.
گیربکس هلیکال متشکل از چندین زوج چرخدنده از نوع هلیکال (مارپیچ) به همراه یاتاقانهای چرخشی، است. استفاده از این مدل خاص از چرخدنده ها به تنهایی توانسته سبب چند مزیت اصلی در این دستگاه شود. به عنوان مثال، دندههای مارپیچ، در حین چرخش سطح تماس بیشتی نسبت به سایر مدلها ایجاد میکنند، همین امر باعث تقسیم بار و فشار احتمالی بر دندهها شده و از ایجاد اصطکاک بیش از حد در یک یا دو بخش خاص جلوگیری میکند. البته این دندهها باعث ویژگیهای دیگر مانند تولید آلودگی صوتی کمتر و طول عمر مفید بیشتر سیستم نیز میشوند.
دیگر ویژگیهای قابل اشاره برای این دستگاه، میتوان به ساخت پوسته از جنس فولاد یا چدن اشاره کرد. پوسته اولین و مهمترین حفاظ دستگاه در برابر عوامل مخرب خارجی و محیطی است، به همین دلیل مقاومت آن در برابر عوامل موجود مانند تشعشعات محیطی، گرد و غبار، رطوبت و ضربههای ناگهانی، زیاد باشد. ساخت این قطعه از مواد اولیة مقاومی مانند فولاد، کمک بسزایی به افزایش طول عمر مفید دستگاه خواهد کرد.
عملکرد گیربکس هلیکال چگونه است؟
قدیمیترین و سادهترین گیربکسی است که در فعالیتهای صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است و در حالتهای تک استیج، دو استیج، سه استیج طراحی و تولید میشود. توانایی آن در تولید گشتاور در محدودة 50 تا 20000 نیوتن متر قرار میگیرد.
در ساختار این دستگاه از یک زوج چرخدنده استفاده میشود که هر دوی این دندهها در خلاف جهت یکدیگر حرکت چرخشی خود را انجام میدهند. در اصل یکی از این دندهها در نقش محرک و دیگری در نقش متحرک فعالیت میکنند و با حرکتی چرخشی خود تولید گشتاور خود را تولید و انتقال میدهد.
نکته قابل ذکر این است که محصول برخی برندها از قبل روانکاری شدهاند و دیگر شما نیاز به روغن کاری گیربکس ندارید. این نه تنها شرایط نگهداری سیستم را راحتتر میکند؛ بلکه از خرابی و فرسایش قطعات متحرک نیز جلوگیری میکند. انتخاب مدل و سری مناسب دستگاه نه تنها میتواند بازدهی و بهرهوری فعالیت شما را افزایش دهد؛ بلکه از هدر رفت سرمایه و آسیب به سایر دستگاههای سیستم نیز جلوگیری میکند. به همین دلیل تهران صنعتی خدمات دیگر مانند مشاوره رایگان قبل و بعد از خرید را هم به کاربران خود ارائه میدهد.
اجزای تشکیل دنده گیربکس شافت مستقیم و کاربرد آنها:
- پوسته (هوزینگ)
مهمترین قطعه برای حفظ سلامتی تمام قطعات داخلی دستگاه است چرا که مانند یک حفاظ به دور قطعات دیگر قرار گرفته و از آنها در برابر عوامل مخرب و آسیبزا محیطی و بیرون از سیستم مراقبت میکند.
قبل از خرید گیربکس هلیکال، نیاز است که خطرات احتمالی که در فعالیت شما ممکن است سلامت دستگاه را تهدید کند را بررسی کنید و این قطعه را با توجه به و در صورت نیاز شخصی سازی کنید.
- سیل آب بند
وظیفه این بخش جلوگیری از نشت روان کننده و نفوذ آلایندهها است و به طور معمول از جنس پلاستیک یا سایر مواد عایق ساخته شده و در محل اتصال شفت به دنده یا درپوش تخلیه روغن نصب میشود.
چرخدنده
مهمترین و حیاتی ترین قطعه گیربکسها است که وظیفه دارد با انجام حرکت چرخشی خود نیروی ورودی سیستم را جذب کرده و بعد از تولید انرژی مورد نظر آن را به قطعات بعدی تحویل دهد.
ممکن است که نیاز داشته باشید با توجه به نوع فعالیت شما و خروجی مورد نظر چرخدنده ها را شخصی سازی کنید.
- بلبرینگ
یاتاقان، بلبرینگ، رولبرینگها، قطعاتی برای پشتیبانی از شفتهای سیستم هستند که وظیفه دارند اصطکاک تولید شده را کاهش داده و تا بتواند از تعادل خارج شدن چرخش شفت جلوگیری کند.
- سوپاپ هوا
- شیم
- واشر
چرا گیربکس هلیکال بیشتر در فعالیت پرخطر یا سنگین مورد استفاده قرار میگیرد؟
همانطور که قبلاً گفته شد، تعبیه دندههای مارپیچ از مهمترین ویژگیهای این مدل است که اکثر مزایای این مدل نیز از همین ویژگی سرنشات میگیرند؛ اما چگونه و چرا آن را حالا توضیح میدهیم.
تقسیم بار تحمیلی به تمام سطوح، یکی از ویژگیهای این دندهها است، اما یکی از دیگر مزیتهای آنها این است که امکان بازگشت جریان انرژی را نزدیک به صفر میکند و به همین دلیل در دستگاههای بالابر و آسانسور بسیار کاربردی است؛ چرا که در این سیستمها عدم برگشت جریان از سقوط دستگاه جلوگیری میکند. از دیگر مزیتهایی که از این دندهها سرچشمه میگیرند، جریان کاری نرم و تولید آلودگی صوتی کمتر است.