دیگر محصولات

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش چیست ؟

پمپ لجن کش ، از پمپ های مدل سانتریفیوژ مستغرق در آب است که طرز فعالیت و عملکرد آن به پمپ کفکش شباهت زیادی دارد . 

به نوعی میتوان گفت پمپ لجن کش نوعی کف کش است که توانایی این را دارد سیال ناخالص و سیال دارای ذرات مختلف مانند ” فیبر ، شن ، املاح ، الیاف و …( که میتوان به عنوان مثال از لجن و فاضلاب نام برد )، بدون هیچ مشکلی انتقال دهد ؛ همینطور این  پمپ توانایی پمپاژ سیالاتی که ذرات جامد دارند و به طور معمول هد یا ارتفاع پمپ زیاد نمی باشد . 

از این نوع پمپ ها در زمینه های تخلیه فاضلاب های صنعتی و خانگی ، سپتانک آشپزخانه های صنعتی به کاربرده میشود ؛ همینطور از این ابزار برای پمپاژ سیالات درون کارخانه های لبنیاتی نیز استفاده میشود .

  

 

پمپ لجن کش را به دو دسته ی کلی تقسیم میکنند : 

  • لجنکش شناور یا مستغرق 
  • لجن کش عمودی یا ورتیکال 

همانطور که میدانید در پمپاژ سیالات ، نیروی موتور با مقدار غلظت سیال رابطه ی عکس دارد یعنی هرچقدر غلظت سیال بیشتر باشد نیاز دستگاه به دور کمتری دارد و هر چقدر غلظت کمتر باشد دور موتور هم باید بیشتر باشد . 

از پمپ لجنکش برای سیالاتی استفاده میشود که به طور معمول غلظت بالاتری نسبت به آب تمیز دارند و توان موتور باید به توجه به سیال از محدوده ی 750 تا 3000 دور در دقیقه انتخاب شود . 

کاربردهای پمپ لجن کش

نوع های یک پمپ بر اساس عناصر مهمی که به سیال بستگی دارد مانند جنس پوسته ی پمپ و غیره …، متغیر است . 

از معمول ترین پمپ های لجن کشی که مشتریان برای تهیه مراجعه میکنند پمپ لجن چدان و لجن کش برنزیاز میباشد . این پمپ مانند هر ابزار دیگری برای عملکرد بهتر به ابزار جانبی هم نیاز دارد که فرد مصرف کننده بر اساس نیازش یا بر اساس مشاوره ای که از فرد مطلع میگیرد ، تهیه میکند . بعضی از این لوازم میتوان به سنسورهای حرارتی ، روغن ، بیرینگ و… میباشد 

  • مورد استفاده در فاضلاب های شهری و صنعتی 
  • مورد استفاده برای پمپاژ سیالات دارای فیبر ، مواد الیافی و ریشته دار 
  • مناسب برای پمپاژ سیالاتی که خصوصیات خورندگی و سایندگی دارد 
  • مناسب برای پمپاژ سیالات دارای ویسکوزیته بالا و ناخالص 
  • استفاده شده برای پمپاژ و جابه جایی لجن ، آب های کثیف و گل آلود 

 

انواع مدل های پمپ لجن کش 

  • لجن کش تک فاز 
  • لجن سه فاز 
  • لجن کش پروانه نیمه باز 
  • لجن کش پروانه باز 
  • لجن کش خرد کن دار 
  • لجن کش ضد انفجار 

لجن کش خردکن دار 

در این مدل از لجن کش ها ، پروانه های درون دستگاه تیغه هایی دارند که با شروع عملکرد دستگاه این تیغه ها ذرات درشت درون سیال مثل فیبر ، الیاف ، ریشه و … خرد کرده و این امر باعث سهولت پمپاژ و انتقال سیال میشود . 

لجن کش ضد انفجار 

در برخی از زمینه ها فاضلاب های صنعتی دارای گاز دی اکسید کربین یا هر مواد اشتعال پذیر دیگری میباشد و به همین دلیل لازم است از این نوع از لج کش ها استفاده شود تا در حین عملیات حادثه یا اتفاق غیر منتظره ای نیفتد . 

در زمان انتخاب پمپ لجن کش به چند نکته ی مهم باید توجه کنید تا بتوانید مناسبت ترین مدل را انتخاب و سپس تهیه نمایید . 

بیشترین ارتفاع ممکن 

یکی از مهم ترین عناصری که در زمان انتخاب باید به آن توجه نمایید ، ارتفاع است که باید هم ارتفاع پایین نقطه که پمپ در آنجا قرار میگیرد و بالا ترین نقطه که میشود ارتفاع و جایی که سیال باید بعد از پمپاژ در آنجا ریخته شود ، را به دست آورید .  در هر پمپی حداکثر ارتفاعش نقطه ای از آن است که آبدهی نزدیک به صفر دارد ، در نتیجه ارتفاع پمپ باید از ارتفاعی که در نظر شما است بیشتر باشد . 

اندازه ی قطر لوله ی خروجی 

مقدار خروجی که دستگاه ارائه میدهد با قطر لوله ی خروجی یک رابطه مستقیم دارد ، به همین دلیل در انتخاب این ویژگی دقت نمایید .  در زمان انتخاب لجنکش ، باید مقدار خروجی مورد نظر خود و مدت زمانی که باید صرف شود تا کل سیال تخیه شود را حساب نمایید . 

جریان برق 

این دستگاه حدود 220 ولت و 380 ولت که در اصل به نام های برق تک فاز و سه فاز هم شناخته میشود ، طراحی و تولید شده اند . 

 

فلوتر یا سیستم خنک کننده 

پمپ های لجن کش یکی از چند نوع دستگاه هایی هستند که در صورت خشک کار کردن آسیب دیده و خسارت به بار می آورند به همین دلیل و برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به دستگاه در زمینه ها و مواردی که مقدار سیال کم است و با گذشت زمان کمی دیگر چیزی وارد دستگاه نمیشود ، این دستگاه به صورت خودکار به کار افتاده و پمپ را بلافاصله خاموش میکند . 

پروانه های درون پمپ 

در زمان انتخاب نوع پروانه باید به مواردی مانند مقدار ناخالصی مواد ، درصد ویسکوزیته و خورندگی آن ، توجه کرد . 

در صورت انتخاب پروانه ی نامناسب ممکن است دستگاه آسیب شدید میبیند . 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *