کوپلینگ SEW

کوپلینگ چیست ؟

کوپلینگ کردن یا سوار کردن گیربکس ها ، یک اصطلاح بوده برای وصل کردن دو دستگاه بهم با استفاده از وصل کردن شافت های ورودی یا خروجی آنها میباشد . 

این کار در فعالیت های صنعتی و سیستم های انتقال گشتاور بسیار مهم جلوه کرده است ، زیرا همانطور که اتصال درست دستگاه ها که میتواند باعث بالاتر رفتن راندمان کار شود ، یک اشتباه کوچک در عمل کوپلینگ نه تنها راندمان کار دستگاه را پایین می آورد بلکه به دستگاه نیز آسیب وارد کرده و عمر آن کمتر میشود . 

از کوپلینگ ها برای منتقل کردن سرعت ، قدرت و گشتاور بین دستگاه ها ( از طریق شافت ها ) انجام میشود و بخاطر زمینه های متعددی که از آن استفاده میشود در مدل های مختلفی نیز تولید شده و در بازار موجود میباشد .  از این نوع کوپلینگ برای محصولات و گیربکس های SEW نیز استفاده میشود 

انواع کوپلینگ ها در صنایع 

  • کوپلینگ گیره : این مدل از دو طرف به شافت وصل شده و یک غلاف نیز در آن وجود دارد که وظیفه ی بیشتر کردن انعطاف دستگاه در داشته است . این مدل مناسب شافت های ثابت میباشد .
  • کوپلینگ فلنجی : این مدل برای فعالیت هایی مناسب است که دستگاه ها مجبور به تحمل بارهای سنگین هستند ، غلاف های موجود در این مدل به همراه یکسری فلنج های عمودی شکل تعبیه شده اند و این فلنج ها وظیفه ی ایجاد ارتباط بین شافت ها را دارد . بهتر است از این مدل در جاهایی استفاده شود که در مراحل کاری یا سلامت دستگاه دقت بسیاری باید صرف شود زیرا که یکی از مهمترین ویژگی های آن هم محور بودن شافت ها میباشد .
  • کوپلینگ غلافی : در این مدل یک میله ی داخلی ( قطر آن با مقدار شافت باید تناسب داشته باشد ) وجود دارد ، در این مدل از خار داخلی و شیار خار درون آن نیز تعبیه میشود که با قرارگیری آنها در سوراخ های نوری شافت ها بهم وصل میشوند
  • کوپلینگ منعطف : این مدل در زمانی به کار برده میشود که در دو شافت اختلاف های اندازه ای وجود داشته باشد ، با استفاده از این دستگاه میتوان تا 3 درجه نابرابری بین دستگاه ها را رفع کرده و بهم وصلشان کنید .
مشاهده  قیمت انواع الکتروپمپ

 

کاربردهای کوپلینگ 

  • وصل کردن گیربکس ها به الکتروموتور و همچنین جدا کردن آنها ( در زمان نیاز مثل تعمیر یا سرویس )
  • بیشتر کردن انعطاف پذیری مکانیکی دستگاه 
  • کمتر کردن انتقال های ناگهانی مابین شافت ها 
  • کم یا زیاد کردن ارتعاشات دستگاه 
  • وصل کردن درایور به دستگاه 

 

نکات مهم درباره کوپلینگ SEW

  1. در زمان وصل کردن دستگاه ها از طریق شافت به همدیگر سه نوع اشتباه یا به اصطلاح انحراف وجود دارد :
  2. انحراف محوری : در زمانی که محورهای دورانی شافت ها در یک جهت نبوده و موازی یکدیگر قرار بگیرید . 
  3. انحراف زاویه : در زمانی که محور های دورانی نسبت به هم زاویه داشته یا به عبارتی در موازات هم نیستن 
  4. انحراف مختلط : زمانی که شافت ها هم زاویه دار بوده و هم با هم موازی نباشیند 

 

بهتر است که در زمان انتخاب کوپلینگ با فردی خبره صحبت کرده و مشاورت بگیرید زیرا همانطور که بالاتر گفته شد هر مدلی متناسب فعالیت های خاصی میباشد و آنها را باید با توجه به فعالیتتان ، نوع دستگاه و میزان تحمیل بار به دستگاه انتخاب کنید . 

در صورت نیاز به مشاوره درباره ی خرید و اطلاع از قیمت ها میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید ، پیام های شما حتی در زمان خارج ساعت کاری نیز پاسخ داده میشود  

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

استعلام قیمت