محصولات SEW

دلایل خرابی گیربکس

دلایل خرابی گیربکس چیست

از آنجایی که امروزه گیربکس تبدیل شده است به یکی از مهمترین و پر استفاده ترین ابزارآلات صنعتی به حساب می آید و در بیشتر فعالیت های کوچک و بزرگ استفاده میشود پس مسائلی که به طول عمر و فعالیتش نیز مرتبط است حائز اهمیت میباشد .

مسائلی همچون خرابی گیربکس میتواند باعث از کار افتادن هر سیستم بزرگ و کوچک شود ، به همین دلیل در زمان تعمیر آن ، ویژگی هایی مانند کوتاه بودن زمان تعمیر ، انجام آن توسط فرد متخصص و … بسیار مهم است .

به صورت کلی میتوان از آسیب دیدن گیربکس صنعتی با سرویس کردن در دوره زمانی های منظم ، چک کردن روان کننده ی گیربکس به صورت منظم و … جلوگیری کرد ، ولی در هرصورت این دستگاه نیز به مرور زمان میتواند دچار استهلاک شده و خراب شود .

در ادامه دلایلی که میتواند باعث آسیب دیدگی گیربکس شود را به صورت خلاصه توضیح میدهیم تا بتوانید تا جای ممکن از وقوع آن جلوگیری نمایید

  • فرسودگی گیربکس

این عامل یکی از عواملی است که به هیچ عنوان نمیتوان از آن به طور کامل جلوگیری کرد ولی میتوان زمان وقوعش را با اعمالی مانند سرویس های دوره ای منظم به عقب انداخت .

همچنین میتواند با روانکاری درست و به اندازه ، عدم کار کشیدن بیش از حد از دستگاه و رعایت شرایط نگهداری دستگاه طول عمر گیربکس خود را افزایش دهید .

مقدار روغن درون گیربکس یکی از مهم ترین ویژگی های مورد توجه برای سلامت گیربکس است زیرا هم اگر مقدار آن کم باشد موجب لرزش بیش از حد دستگاه و در نهایت سوراخ شدن بدنه ی آن میشود و هم در حالتی که بیش از حد باشد نیز باز هم دستگاه آسیب میبنید .

البته در نظر داشته باشید ، استفاده ی بیش از حد از روان کننده ، تمیز کاری در دوره زمانی های بسیار کوتاه و یا استفاده از پاک کننده ی بی کیفیت و نامناسب ، میتوانند باعث فرسودگی زودراس دستگاه شوند .

  • ساییده شدن

ساییده شدن دستگاه را میتوانید از روی فرو رفتگی های بدنه ، خط خطوطی که در دت زمان های کم هی بیشتر میشوند تشخیص داد ؛ به همین دلیل تشخیص این عامل سخت نمیباشد .

یکی از راه های جلوگیری ساییده شدن دستگاه ، چک کردن اندازه ی گریس دستگاه میباشد زیرا در صورت خشک شدن گریس امکان ساییده شدن دستگاه افزایش پیدا میکند ؛ از دیگر راه حل ها تمیزکاری مرتب در بازه زمانی های مناسب میباشد .

در نظر داشته باشید همانطور که در بالاتر گفته شد ، گریس کاری و تمیز کردن دستگاه و روغن دهی آن ، باید بر اساس یک رویه ی منظم و دقیق باشد

  • زنگ زدن

همانطور که میدانید یکی از ویژگی های مهم فلزها ، احتمال اکسید شدن آنها میباشد ؛ هر فلزی با توجه به ساختار منحصر به فرد خود در تماس با یکسری از عناصر زودتر یا دیرتر زنگ میزند ؛ در زمان استفاده از روغن و یا حتی پاک کننده ها باید به عکس العمل های شیمیایی آن با فلز نیز دقت نمایید .

در صورتی که از یک روان کننده ی با کیفیت و مناسب استفاده نمایید ؛ همان روان کننده با از بین بردن مولکول های قدیمی سطحی دستگاه از اکسید شدن آن جلوگیری میکند .

  • کدر شدن یا frosting

این عامل را نیز میتوان از روی فرو رفتگی های کوچک بدنه متوجه شوید ، این اتفاق به دلیل بالا رفتن بیش از حد دمای روغن درون دستگاه رخ میدهد .

برای عدم وقوع این اتفاق همواره باید درجه ی روغن درون دستگاه را چک نمایید .

  • پوسته شدن

در قسمت هایی از داخل گیربکس که قطعات با هم تماس زیادی دارند ، امکان ایجاد این مشکل وجود دارد ، همچنین در صورتی که دستگاه دارای فرورفتگی های زیادی نیز باشد هم ممکن است این اتفاق بفتد .

در صورتی که میخواهید از انجام این اتفاق جلوگیری کنید ، فقط نیاز است که از دستگاه به خوبی نگهداری کنید .

  • شکستن دنده ها

شکستگی دنده ها یکی از رایج ترین اتفاق هایی است که میتواند برای انواع گیربکس ها بیفتد ، دلیل این اتفاق نیز است که دستگاه متحمل باری بیش از حد توانایی خود باشد .

در صورتی که از گیربکس بیش از حد ( حداکثر توان هر گیربکس یا بر روی شناسنامه و یا بر روی دیگر متعلقاتش نوشته میشود) کار بکشید ، در مدت زمان کوتاهی دنده ها آسیب میبیند ، در خوشبینانه ترین حالت فقط خود دنده ترک میخورد ولی ممکن است دنده حین کار به یکباره بشکند و به دیگر قطعات داخلی دستگاه نیز آسیب برسانه .

در صورت مشاهده کوچکترین ترک بر روی دنده های دستگاه ، توصیه میشود هر چه سریعتر آن را تعویض نمایید

در صورت نیاز به تعمیر دستگاه خود و یا آگاهی از شرایط نگهداری انواع گیربکس میتوانید به راحتی با همکاران ما تماس گرفته و توضیح کامل شرایط ، از مشاوره ی رایگان فروشگاه متحد استفاده نمایید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *